L3 banner studium new

učiteľstvo geografie (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Martin Boltižiar, prof., PaedDr. PhDr. R, PhD.
Fakulta: Fakulta prírodných vied a informatiky

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent študijného programu disponuje rozvinutými poznatkami o biologických, psychologických a sociálnych aspektoch vývinu jednotlivca, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje rozsiahlymi poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi. Absolvent disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách jeho pôsobenia. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ovláda teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia výchovy a vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky alebo didaktiky a metodiky v profilových vzdelávacích oblastiach a špecializáciách svojho pôsobenia. Disponuje rozsiahlymi psychologickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny. Absolvent pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód. Absolvent sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky. Pozná metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách.

Absolvent študijného programu samostatne identifikuje vývinové a individuálne charakteristiky a individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca, akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Absolvent sa orientuje vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vzťahujúcich sa k práci učiteľa, v pedagogickej a ďalšej dokumentácii, v ostatných koncepčných a strategických dokumentoch a materiáloch školy. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Dokáže samostatne hodnotiť rôznorodé pedagogické situácie a procesy, flexibilne na ne reagovať a optimálne ich riešiť. Dokáže samostatne zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v profilových vzdelávacích oblastiach alebo špecializáciách vrátane zručností v oblasti informačno-komunikačných technológií. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím (rodičia, pestúni, komunita a podobne). Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania.

Absolvent disponuje rozsiahlymi odbornými a metodologickými vedomosťami na úrovni hodnotenia z viacerých oblastí geografie. Ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy geografie s dôrazom na profesiu učiteľa. Disponuje kompetenciami v oblasti plánovania, projektovania, realizovania a hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v škole i mimo školy. Je spôsobilý formulovať adekvátne diagnostické, pedagogické a odborné závery, odporúčania a usmernenia, efektívne kooperovať s rodičmi, sociálnym prostredím a ďalšími odborníkmi. Rozumie podstatným súvislostiam, princípom, teóriám a konceptom odboru, nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov. Dokáže samostatne formulovať závery na základe kritického hodnotenia získaných dát a poznatkov. Získané poznatky vie tvorivo a samostatne aplikovať na problémy vo vyučovacom procese geografie. Absolvent vie navrhovať, hodnotiť a realizovať riešenia metodických, odborných, praktických alebo vedeckých problémov z viacerých oblastí odboru alebo praxe. Preukazuje vysoký stupeň samostatnosti pri riešení problémov a projektov z oblasti študijného odboru v meniacom sa prostredí. Preukazuje schopnosť pracovať efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci tímu. Je schopný samostatne pracovať s odbornými problémami a textami, komparovať ich, kriticky analyzovať a interpretovať a samostatne formulovať závery a odporúčania. Je pripravený na interdisciplinárnu spoluprácu pri riešení problémov pri výchovno-vzdelávacom procese a navrhovať ich riešenia. Absolvent je schopný efektívne pracovať ako člen tímu a riadiť jednotlivcov a kolektív. Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Dodržiava princípy profesijnej etiky. Je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Umožňuje žiakom spoznávať krajinu v celej svojej komplexnosti a zložitosti, vrátane regionálnych i globálnych súvislostí. Podporuje snahu porozumieť vzťahom medzi jednotlivými zložkami a prvkami krajiny a chápať ich silnú vzájomnú previazanosť.

Absolvent pozná princípy tvorby školského a štátneho vzdelávacieho programu Geografia (Vzdelávacia oblasť: Človek a spoločnosť). Dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi v geografii, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti. Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy. Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) v geografii vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia žiaka, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti. Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických/metodických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu v geografii.

Absolvent pozná stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity, disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov, ich zbieraní, spracovávaní a zverejňovaní, má poznatky z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru. Absolvent pozná princípy politiky a kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, má poznatky z oblasti školského manažmentu, školského marketingu a tvorby imidžu školy. V oblasti projektového manažmentu je schopný svoje poznatky uplatniť pri manažovaní projektov a projektových tímov. Za účelom tvorby projektov vie definovať základný problém, určiť etapizáciu jeho riešenia, kreovať a viesť projektový tím. Absolvent akceptuje a dodržiava pravidlá etiky, je schopný implementovať ich do tvorby morálneho kódexu, vytvoriť si pozitívny vzťah k profesii, profesijnej činnosti a k žiakom a dokáže efektívne manažovať svoju prácu.

Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka). Využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti. Dokáže realizovať odborné práce, samostatne alebo v tíme riešiť problémy v meniacom sa prostredí v oblasti geografie, navrhovať riešenia a rozhodnutia.

Uplatnenie absolventov:

Absolvent v čase absolvovania štúdia je pripravený na výkon nasledovných povolaní stanovených Vyhláškou Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 449/2020 Z. z. z 18. decembra 2020, ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia zamestnaní a Vysvetlivkami ISCO - 08 vydaných Štatistickým úradom SR z decembra 2011 ako aj v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

2330001 Učiteľ strednej odbornej školy (okrem učiteľa odborných vyučovacích predmetov)

2330003 Učiteľ gymnázia

2341002 Učiteľ základnej školy

2310003 Odborný asistent vysokej školy

2632003 Geograf

2632999 Špecialista v oblasti sociológie, antropológie, geografie a podobných vedách

3359023 Odborný pracovník verejnej správy v oblasti školstva

1345009 Riaditeľ školy a školského zariadenia

2351002 Metodik v oblasti výchovy a vzdelávania

2351004 Špecialista v oblasti regionálneho školstva

2351007 Špecialista kvality vzdelávania

1113001 Primátor, námestník primátora

1113002 Starosta, zástupca starostu


Do skupiny 2330 Učitelia v stredných školách sa zaraďuje podskupina 2330001 Učiteľ strednej odbornej školy a 2330003 Učiteľ gymnázia. Učiteľ gymnázia vykonáva vzdelávaciu a výchovnú činnosť pri vyučovaní všeobecnovzdelávacích predmetov na strednej škole, smerujúcu k získavaniu a osvojeniu si vedomostí a zručností žiakov strednej školy v súlade s platnými školskými vzdelávacími programami. Vzdeláva sa a implementuje nové poznatky a prístupy do základných pedagogických dokumentov a do výchovno-vzdelávacej práce. Podieľa sa na tvorbe základných pedagogických dokumentov školy, plní práce a úlohy súvisiace s priamou pedagogickou činnosťou - pripravuje správy, hodnotí a klasifikuje žiakov, vedie evidenciu o pedagogickej činnosti v predpísanej pedagogickej dokumentácii, hodnotí účinnosť výchovno-vzdelávacej činnosti a nových vyučovacích postupov vo výchove a vzdelávaní, vedie dokumentáciu o jej výsledkoch, spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov. Učiteľ strednej odbornej školy vykonáva výchovno-vzdelávaciu činnosť pri vyučovaní v odborných predmetoch. Zameriava sa na poskytovanie vedomostí a zručností žiakom v stredných odborných školách, prípadne v triedach stredných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

 

Skupina 2341 Učitelia v základných školách (kam patrí aj 2341002 Učiteľ základnej školy) poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakov druhého stupňa základnej školy, zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania, vedie predpísanú pedagogickú dokumentáciu a spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov.

 

Skupina 2310 Vysokoškolskí učitelia (kam patrí aj 2310003 Odborný asistent vysokej školy) sa zameriava na vzdelávaciu (pedagogickú), vedecko-výskumnú, publikačnú a výchovnú činnosť na vysokej škole. Autorsky, resp. spolu-autorsky sa podieľa na aktívnych výstupoch z týchto činností. Vedie prednášky z vybraných kapitol, seminárov a cvičení, hodnotí študentov, vedie a oponuje záverečné práce v prvých dvoch stupňoch vysokoškolského vzdelávania, tvorí študijné materiály. Vykonáva konzultácie pre študentov, zabezpečuje exkurzie a odbornú prax pre študentov. Zúčastňuje sa na výskumnej, vývojovej alebo umeleckej činnosti pracoviska a zverejňovaní výsledkov v časopisoch a na vedeckých, odborných alebo umeleckých podujatiach. Odborný asistent s vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa skúša na štátnych skúškach v bakalárskych študijných programoch.

 

Skupina 2632 Sociológovia, antropológovia a podobní špecialisti (kam sa zaraďuje aj 2632003 Geograf a 2632999 Špecialista v oblasti sociológie, antropológie, geografie a podobných vedách), skúmajú a popisujú štruktúru ľudskej spoločnosti, jej pôvod a vývoj a vzájomnú prepojenosť medzi podmienkami životného prostredia a ľudskou činnosťou. Poskytujú poradenstvo v oblasti praktického uplatňovania ich zistení pri formulovaní hospodárskej a sociálnej politiky.

 

Skupina 3359 Odborní pracovníci verejnej správy inde neuvedený zahŕňa aj podskupinu 3359023 Odborný pracovník verejnej správy v oblasti školstva. Odborný pracovník verejnej správy v oblasti školstva plní úlohy v oblasti školstva na úsekoch odborných, analytických, finančných, kontrolných, metodických a špecializovaných činností. Odborní referenti pre vzdelávanie skúmajú, analyzujú a vypracúvajú politiky vzdelávania a vykonávajú tieto politiky s cieľom zlepšiť súčasný systém vzdelávania. Snažia sa zlepšiť všetky aspekty vzdelávania, ktoré ovplyvnia inštitúcie, ako sú školy, univerzity a odborné školy. Úzko spolupracujú s partnermi, externými organizáciami alebo inými zainteresovanými stranami a pravidelne im poskytujú aktuálne informácie.

Skupina 1345 Riadiaci pracovníci (manažéri) vo výchove a vzdelávaní (kam patrí aj 1345009 Riaditeľ školy a školského zariadenia) zabezpečuje dodržiavanie štátnych vzdelávacích programov určených pre školu, ktorú riadi; vypracovanie a dodržiavanie školského vzdelávacieho programu a výchovného programu; vypracovanie a dodržiavanie ročného plánu ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov; dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré súvisia s predmetom činnosti školy alebo školského zariadenia; každoročné hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov; úroveň výchovno-vzdelávacej práce školy alebo školského zariadenia; rozpočet, financovanie a efektívne využívanie finančných prostriedkov určených na zabezpečenie činnosti školy alebo školského zariadenia; riadne hospodárenie s majetkom v správe alebo vo vlastníctve školy alebo školského zariadenia.

 

Skupina 2351 Metodici a inšpektori v oblasti výchovy a vzdelávania obsahuje podskupiny 2351002 Metodik v oblasti výchovy a vzdelávania, 2351004 Špecialista v oblasti regionálneho školstva a 2351007 Špecialista kvality vzdelávania. Metodik v oblasti výchovy a vzdelávania sa špecializuje na tvorbu metodík a postupov pre vzdelávacie programy na rôznych úrovniach vzdelávania. Uplatní sa vo formálnom aj neformálnom vzdelávaní a môže pracovať v rámci školských zariadení od predprimárneho až po post-sekundárne vzdelávanie. V inštitúciách, ktoré nie sú primárne vzdelávacími inštitúciami, ale poskytujú vzdelávacie programy, spolupracuje na príprave vzdelávacích programov. Na pozíciách v štátnych inštitúciách ako ministerstvá a ich priamo riadené organizácie alebo v rámci regionálnych štruktúr verejnej správy v oblasti výchovy a vzdelávania spolupracuje na tvorbe a modifikovaní vzdelávacích programov. Najmä usmerňuje pri určovaní najvhodnejšej formy vzdelávacieho procesu a pri spracovaní obsahu vzdelávania. Metodik navrhuje postupy pri riešení prierezových tém vo vzdelávaní a usmerňuje tvorcov obsahu vzdelávania. Môže sa špecializovať na konkrétnu cieľovú skupinu, resp. stupeň vzdelania a navrhovať pre ňu vhodné vzdelávacie postupy. Sleduje nové trendy v metódach vzdelávania, národné aj medzinárodné strategické dokumenty a legislatívu. Na plnenie úloh v oblasti regionálneho školstva má ministerstvo zriadené nasledovné priamo riadené rozpočtové a príspevkové organizácie: Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV), Ústav informácií a prognóz školstva (UIPŠ), Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPAP), Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), IUVENTA, Domov speváckeho zboru slovenských učiteľov, Slovenskú pedagogickú knižnicu a Metodicko-pedagogické centrum (MPC). Na strednej úrovni vykonávajú riadiace funkcie v regionálnom školstve odbory školstva obvodných úradov v sídle kraja, obce a VÚC pôsobiace ako školské úrady a zriaďovatelia. Na najnižšej úrovni, teda na úrovni školy alebo školského zariadenia, vykonáva riadiacu funkciu riaditeľ. Špecialista kvality vzdelávania plánuje, koordinuje, riadi a kontroluje systém riadenia kvality vzdelávania. Monitoruje a kontroluje procesy, identifikuje príležitosti a postupy na ich skvalitnenie. Navrhuje opatrenia na skvalitnenie obsahového, personálneho a materiálno - technického zabezpečenia. Zabezpečuje tvorbu cieľov a koncepcie kvality, vrátane kontroly ich plnenia a vykonáva interné a externé audity kvality v súlade s plánom.

 

Skupina 1113 Predstavitelia obcí a samosprávnych krajov (kam sa zaraďuje aj 1113001 Primátor, námestník primátora a 1113002 Starosta, zástupca starostu) zastupujú obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám; vydávajú pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného/mestského úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce/mesta; informujú obecné/mestské zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného/mestského úradu; rozhodujú vo všetkých veciach správy obce/mesta, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené ako v rámci kompetencií obecného/mestského zastupiteľstva; zvolávajú a vedú zasadnutia obecného/mestského zastupiteľstva.

 

Potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov spočíva v pokračovaní v štúdiu na doktorandskom stupni v rovnakom, resp. príbuznom odbore a v zamestnaní sa v odbore.

Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta prírodných vied a informatiky

FPV exteriér
Webové sídlo: www.fpvai.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color