L3 banner studium new

učiteľstvo informatiky (v kombinácii)

Študijný odbor: učiteľstvo a pedagogické vedy
Stupeň štúdia: magisterské štúdium
Forma štúdia: denná
Štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
Jazyk poskytovania: slovenský jazyk
Osoba zodpovedná za študijný program: Michal Munk, prof., RNDr., PhD.
Fakulta: Fakulta prírodných vied a informatiky

Opis študijného programu: Opis
Opis študijného programu - pedagogicko psychologický a sociálno vedný základ: Opis
Odporúčaný študijný plán: Študijný plán 2. Študijný plán
Predmety študijného programu: Informačné listy  Informačné listy základ
 
Profil absolventa a výstupy vzdelávania

Absolvent ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej perspektívy pedagogických vied s dôrazom na profesiu učiteľa. Disponuje sociálno-pedagogickým a biologicko-psychologickým poznaním žiakov a procesov učenia sa, pozná a chápe koncept inštitucionálneho socializačného procesu v širších sociálnovedných súvislostiach. Absolvent má komplexný prehľad v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike, rozumie vzdelávacím a ďalším relevantným potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín. Ovláda problematiku pedagogickej práce v kontexte diverzity vzdelávanej populácie. Disponuje poznatkami o odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu tak, aby dokázal pri realizácii výchovno-vzdelávacieho procesu v podmienkach inkluzívneho vzdelávania efektívne kooperovať so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi a ďalšími odborníkmi a riadiť sa ich odbornými odporúčaniami a závermi.

Absolvent disponuje rozvinutým poznaním v odbore informatika a jej didaktika. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy, ciele, rozsah, obsah, metódy vyučovania informatiky na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania. Absolvent ovláda rozsiahle teoretické a praktické súvislosti obsahu vzdelávania a odborovej didaktiky svojej aprobácie. Ovláda teoretické základy a má praktické skúsenosti z projektovania, realizácie a hodnotenia vyučovania informatiky. Pozná široký repertoár vyučovacích stratégií a metód a vie ich aplikovať vo vyučovaní informatiky.

Absolvent sa orientuje v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v právnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu učiteľskej profesie, pozná štruktúru profesie, profesijné zázemie odboru a princípy profesijnej etiky.

Absolvent akceptuje individualitu žiaka, má praktické skúsenosti s identifikáciou psychologických a sociálnych faktorov učenia sa jednotlivca, akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte. Aplikuje pedagogicko-psychologické a odborovo-didaktické poznanie vo výchovno-vzdelávacom procese. Dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie, má zručnosti plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu v predmete informatika. Uskutočňuje samostatne a primeraným spôsobom pedagogické hodnotenie a evalváciu, je spôsobilý hodnotiť seba samého a zabezpečovať svoj ďalší profesijný rozvoj. Disponuje rozsiahlymi metodickými spôsobilosťami v predmete informatika a v prierezových témach štátnych vzdelávacích programov, vrátane pokročilých spôsobilostí v oblasti informačno-komunikačných technológií a ich využívania vo výchovno-vzdelávacom procese a manažovaní vzdelávania.

Vie účinne komunikovať s rôznorodými aktérmi výkonu svojej profesie, externým prostredím a zvláda verejný prejav. Očakáva sa, že absolvent dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný, má rozvinuté spoločensky akceptované občianske postoje, pozitívny postoj k svojej profesii, cieľovej skupine a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu. Absolvent je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a disponuje spôsobilosťou akademického písania a výskumnej etiky.

 

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti dieťa/žiak:

  • Absolvent pozná a akceptuje špecifiká, vekové a individuálne osobitosti žiakov, pozná základné biologické, psychologické, špeciálno-pedagogické a sociologické aspekty vývoja detí a mládeže, je schopný rozlíšiť aktuálnu vývinovú úroveň, rozvojové charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby a špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby žiakov, ich vlastnosti, schopnosti, záujmy, vedomosti a zručnosti vo výchovno-vzdelávacom procese v škole a mimo vyučovania, vie odporúčať prostriedky digitálnych technológií vzhľadom na individuálne charakteristiky, učebný štýl a individuálne výchovno-vzdelávacie potreby žiaka.
  • Absolvent vie vysvetliť zákonitosti socializácie a učenia sa žiakov a diferencovať pedagogické, psychologické, sociologické, axiologické prístupy k vyučovaciemu procesu, dokáže vybrať formy a metódy zamerané na efektívne vzdelávanie.
  • Absolvent má vedomosti o hodnotiacom (kritickom) myslení a tvorivom myslení a o exekutívnych psychických funkciách a metakognitívnych procesoch, má vedomosti o stratégiách na ich rozvíjanie a vie ich použiť vo výchovno-vzdelávacom procese.
  • Očakáva sa, že absolvent akceptuje individualitu každého žiaka bez predsudkov a je schopný podieľať sa na budovaní inkluzívneho prostredia výchovno-vzdelávacej inštitúcie.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti výchovno-vzdelávací proces:

  • Absolvent má široký prehľad v odbore informatika, ovláda a vie správne používať jej terminológiu, je zorientovaný v oblasti interdisciplinarity informatiky a chápe jej prínos pre rozvoj iných vedných disciplín. Má poznatky o systéme informatiky, vie vymedziť predmet skúmania informatiky a jednotlivých informatických disciplín, má pokročilé teoretické, metodické a metodologické poznatky o princípoch digitálnej reprezentácie informácií, algoritmického spracovania údajov a o princípoch počítačových systémov.
  • Absolvent pozná a chápe koncept výchovno-vzdelávacieho procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach, reflektuje odborné sociálno-pedagogické, špeciálnopedagogické, psychologické a psychodidaktické východiská a aktuálne trendy a prístupy pri plánovaní a realizácii výchovno-vzdelávacej činnosti.
  • Absolvent má hlboké vedomosti z didaktiky informatiky, pozná aktuálne trendy v oblasti cieľov, obsahu a metodiky vyučovania informatiky, má široký prehľad o didaktických prostriedkoch vyučovania informatiky a vie posudzovať ich kvalitu. Poznatky aplikuje pri plánovaní, organizácii a realizácii vyučovacieho procesu, pozná teórie učenia a vyučovania, pozná a aplikuje stratégie riadenia učenia, primerané didaktické princípy, metódy, formy, prostriedky tak, aby umožnil žiakom nadobudnúť kvalitné vzdelanie v oblasti informatiky a kľúčové kompetencie v zmysle štátneho vzdelávacieho programu pre sekundárny stupeň vzdelávania.
  • Absolvent dokáže organizovať a realizovať vyučovací proces v súlade s výchovno-vzdelávacími cieľmi, s obsahovým vymedzením, v intenciách uspokojovania výchovno-vzdelávacích potrieb a záujmov žiakov, dokáže flexibilne reagovať na zmenené situácie a krízové situácie vo výchovno-vzdelávacej činnosti, vytvára podnetné a neohrozujúce prostredie pre vyučovanie a učenie sa žiakov aplikáciou techník dodržiavania pravidiel a bezpečných pracovných podmienok.
  • Absolvent pozná zásady pedagogickej komunikácie, vyučovacích a komunikačných štýlov učiteľa a ich vzťah k efektivite vyučovania. Vie aplikovať metódy mikro-diagnostikovania a zohľadňovať výsledky vo výbere následnej činnosti. Dokáže používať pedagogickú dokumentáciu a viesť v nej záznamy.
  • Absolvent ovláda princípy, stratégie a formy hodnotenia priebehu a výsledkov výchovno-vzdelávacích činností, vie hodnotiť žiakov podľa stanovených kritérií (štandardov) vzhľadom na ich vývinové a individuálne osobitosti, schopnosti, záujmy a výsledky a podporuje procesy sebahodnotenia dieťaťa, podporuje samostatnosť, aktivitu žiakov a ich kooperatívne a komunikačné zručnosti.
  • Absolvent dokáže reflektovať a analyzovať výchovno-vzdelávací proces v komplexných didaktických súvislostiach, aplikovať metódy profesijnej sebareflexie a využíva spätnú väzbu od iných aktérov pri posudzovaní efektivity vlastného výchovno-vzdelávacieho procesu.
  • Absolvent vie efektívne využívať digitálne technológie vo výchovno-vzdelávacom procese, vie tvoriť prezentácie, elektronické učebné texty, multimediálny obsah, vie využívať systémy na správu webového obsahu (CMS) a na manažovanie výučby (LMS), cloudové technológie na podporu komunikácie a spolupráce, digitálne nástroje získavania spätnej väzby na aktivizáciu žiakov, mobilné zariadenia na podporu exteriérových foriem vyučovania, komunikačné nástroje na realizáciu on-line vzdelávania.

Schopnosti absolventa a výstupy vzdelávania v oblasti manažment vzdelávania a profesionálny rozvoj:

  • Absolvent akceptuje požiadavky kladené na osobnosť pedagogického zamestnanca (odborná a osobnostná stránka), pozná teórie profesie, systém kariérového rozvoja pedagogických zamestnancov a možnosti kariérového rastu, má vedomosti o profesijných združeniach, využíva metódy autodiagnostiky a sebavzdelávania, reflektuje úroveň a výsledky vlastnej výchovno-vzdelávacej činnosti a činnosti ďalších pedagogických zamestnancov v modeli inkluzívneho vzdelávania.
  • Disponuje primeranou úrovňou mäkkých zručností a digitálnych zručností.
  • Absolvent pozná metódy a formy spolupráce s rodičmi a zákonnými zástupcami žiakov, stratégie budovania triedneho spoločenstva a školskej komunity.
  • Disponuje vedomosťami o ochrane osobných údajov.
  • Disponuje poznatkami z oblasti vzdelávacej a školskej politiky SR a európskeho priestoru.
  • Absolvent pozná princípy tvorby školského vzdelávacieho programu, politiky a kultúry školy, pedagogickej koncepcie školy, sociálnej klímy školy, jej merania a činitele utvárania.
  • Disponuje vedomosťami o školskej hygiene a bezpečnosti a ochrane pri práci.
  • Disponuje vedomosťami potrebnými na realizáciu zavádzania IKT do výchovno-vzdelávacej činnosti a koordinovanie informatizácie školy.


Uplatnenie absolventov:

Absolvent magisterského študijného programu Učiteľstvo v kombinácii sa uplatní v súlade s Národnou sústavou povolaní, Zákonom č. 138/2019 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláškou č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov a Vyhláškou č. 361/2019 Z.z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji a Pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení ako:

  • Učiteľ druhého stupňa základnej školy (učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie) poskytuje výchovu a vzdelávanie žiakov druhého stupňa základnej školy v predmete informatika, zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky výchovy a vzdelávania, vedie predpísanú pedagogickú dokumentáciu a spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov.
  • Učiteľ strednej školy (učiteľ pre nižšie stredné odborné vzdelávanie, stredné odborné vzdelávanie, úplné stredné všeobecné vzdelávanie, úplné stredné odborné vzdelávanie a učiteľ pre vyššie odborné vzdelávanie) vykonáva vzdelávaciu a výchovnú činnosť pri vyučovaní predmetu informatika a odborných informatických predmetov na strednej škole, smerujúcu k získavaniu a osvojeniu si vedomostí a zručností žiakov strednej školy v súlade s platnými školskými vzdelávacími programami. Vzdeláva sa a implementuje nové poznatky a prístupy do základných pedagogických dokumentov a do výchovno-vzdelávacej práce. Podieľa sa na tvorbe základných pedagogických dokumentov školy, plní práce a úlohy súvisiace s priamou pedagogickou činnosťou - pripravuje správy, hodnotí a klasifikuje žiakov, vedie evidenciu o pedagogickej činnosti v predpísanej pedagogickej dokumentácii, hodnotí účinnosť výchovno-vzdelávacej činnosti a nových vyučovacích postupov vo výchove a vzdelávaní, vedie dokumentáciu o jej výsledkoch, spolupracuje so zákonnými zástupcami žiakov.

Absolvent je pripravený pokračovať v kariérnom raste na výkon špecializovanej činnosti Koordinátora informatizácie.

Informácie o prijímacom konaní:

Fakulta prírodných vied a informatiky

FPV exteriér
Webové sídlo: www.fpvai.ukf.sk
Ďalšie informácie nájdete na:
 

Kontaktné informácie

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1, 949 01 Nitra
tel: +421 37 6408 111
e-mail:
IČO: 00157716
DIČ: 2021246590
IČ DPH: SK 2021246590
 
E-schránka: ico://sk/00157716 
 
fb ikona  icon instagram

Mediálni partneri

logo nitraden web      logo dab
logo mlyny Nitricka logo web
logo centro male dnes24 cmyk
logo NISYS nove            promenada logo color